Wij zijn een school voor speciaal onderwijs voor kinderen die meer begeleiding en ondersteuning nodig hebben dan het speciaal (basis) onderwijs kan bieden. Wij geven onderwijs op maat, waar individuele onderwijsbehoeftes centraal staan. De heldere leerlijnen en doelen staan voor ieder kind beschreven in een ontwikkelingsperspectiefplan.
Wij vinden het belangrijk dat een leerling bij ons op school zo veel mogelijk vaardigheden leert voor nu en later. Bij leren moeten we niet alleen denken aan lezen, schrijven, rekenen en dergelijke, maar ook aan het zo zelfstandig mogelijk maken van de leerlingen, zodat ze in de toekomst met zichzelf en anderen kunnen leven in een omgeving die past bij hun mogelijkheden. Zelfredzaamheid en omgaan met de eigen beperking en belemmeringen spelen in ons onderwijs een belangrijke rol. Het niveau, het tempo en de aanbiedingsvorm worden daarop aangepast. De schoolse vakken, zoals lezen en rekenen, worden zo veel mogelijk vanuit een betekenisvolle context gegeven. Dit kan alleen binnen een veilig en positief klimaat en in nauwe samenwerking met ouders/verzorgers en zorgpartners.
Identiteit van de school
Wij zijn een algemeen bijzondere school en dat houdt voor ons in dat wij een ontmoetingsschool zijn, waar alle kinderen, ouders en teamleden zich welkom mogen voelen, ondanks verschillen in cultuur en geloofsbeleving. Er wordt rekening gehouden met alle stromingen.
Binnen de 4 speciale (basis)scholen in Hoogeveen, ofwel binnen het Gespecialiseerd Onderwijs Hoogeveen, gaat met ingang van het nieuwe schooljaar het een en ander met betrekking tot de (nieuwe) aanmeldingen en observatieplaatsen van iedere leerling met een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) veranderen. De wijzigingen zijn nodig om verder vorm en inhoud te geven aan gespecialiseerd onderwijs van de samenwerkende scholen. Expertise wordt gebundeld om op deze wijze kwalitatief goed thuisnabij onderwijs te kunnen blijven bieden.
Verder lezen