RENNer aan het woord: Gerda de Jong, duizendpoot op De Saffier in Drachten

Officieel heet haar functie administratief secretarieel vakspecialist A maar dat dekt de lading niet helemaal. Gerda de Jong (47) werkt op De Saffier in Drachten en zegt: ‘Op een school als deze, ben je duizendpoot. Ik doe de leerlingenadministratie, financiën en HR-zaken. Maar ik ben ook eerste aanspreekpunt voor ouders en bezoekers, ik ondersteun directeur Itie ter Steege op secretarieel gebied en ik werk met collega’s van andere RENN4-scholen in projectgroepen. Geen dag is hetzelfde!’

Van kapper naar Curaçao en weer terug
Gerda’s loopbaan begon met een kappersopleiding maar na een paar jaar wassen, knippen en kleuren kwam ze erachter dat dat echt niet haar roeping was. Ze deed een administratieve mbo-opleiding en werkte onder andere als inkoper bij een meubelproducent. Uiteindelijk lonkte het avontuur en besloot ze te verhuizen naar Curaçao om daar als inkoper voor Van der Valk aan de slag te gaan. Haar liefde, de man met wie ze inmiddels ruim 16 jaar getrouwd is, reisde haar achterna. Gerda: ‘Na een aantal mooie jaren daar, hadden we plannen voor een gezin. Toen zijn we weer naar Nederland gegaan.’

Toevalstreffer
Terug in Friesland had Gerda verschillende administratieve functies bij onder andere het Friesland College en RSG Sevenwolden. Na een reorganisatie kwam Gerda 12,5 jaar geleden via een uitzendbureau binnen op De Saffier en werkte ze tijdelijk als administratief medewerker. Gerda: ‘Het was een toevalstreffer maar eentje waar ik tot op de dag van vandaag heel blij mee ben!  Op haar eerste werkdag kreeg ze van collega’s de waarschuwing mee dat leerlingen soms boos konden worden maar dat ze dat zeker niet persoonlijk moest nemen. Gerda: ‘Onze leerlingen hebben speciale zorg nodig. Dat weet je en je kent hun achtergrond. Als een kind boos wordt, begrijp je al snel waarom. Door de persoonlijke verhalen en de nauwe band met de leerlingen is het makkelijker om hiermee om te gaan.’ Dagelijks komen leerlingen bij Gerda langs, soms om iets kleins te halen zoals een doosje nietjes of een paar pennen. ‘Dat soort interacties zijn belangrijk voor onze leerlingen. Het helpt hen sociale vaardigheden te oefenen. Eerst komen ze samen met juf en later komen ze alleen omdat ze steeds meer durven. Dat is zo mooi om te zien en dat maakt mijn werk echt de moeite waard!’

Persoonlijke ervaring als ouder
Gerda’s betrokkenheid bij RENN4 is niet alleen professioneel, maar ook persoonlijk. ‘Onze jongste zoon gaat na de zomer naar het voortgezet onderwijs, en hij is aangemeld bij het Matrixlyceum. De toelaatbaarheidsverklaring is nog niet afgegeven en ik merk nu hoe spannend het traject is. Kun je nagaan: ik weet hoe het werkt en ik vind het al spannend. Voor buitenstaanders – ouders en leerlingen die onze scholen niet kennen – moet dat nog veel lastiger zijn.’

Verhuizing en nieuwe kansen
De Saffier verhuist eind dit jaar naar de nieuwbouw aan de Noorderhogeweg in Drachten. Daar gaat de school samen met drie andere S(B)O-scholen uit Drachten verder onder de naam Noorderkracht. Ook De Skelp van Kentalis, voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis, komt in het gebouw. Gerda: ‘Na de verhuizing werken we met elkaar in een veel grotere samenstelling, in een prachtig nieuw gebouw. Dat is spannend, maar ik kijk er erg naar uit. Mijn huidige functie gaat er anders uitzien en dat biedt kansen voor ontwikkeling.’ Hoewel het traject van samenwerking en nieuwbouw al jaren loopt en Gerda dat al die tijd op de voet gevolgd heeft, heeft ze wel even getwijfeld of ze zou blijven. Gerda: ‘Ik heb dat ook besproken met Itie, en ik ben heel blij dat ik dat gedaan heb. Itie creëert een veilige omgeving waarin je je over dit soort dingen kunt uitspreken. En zij gaf me ook het zetje om een hrm-opleiding te gaan doen. Binnenkort haal ik mijn propedeuse! Dat geeft zelfvertrouwen en ook vertrouwen in wennen en werken in de nieuwe situatie.’

Studiedagen en werkgroepen
De samenwerking van de vier scholen binnen Noorderkracht heeft de afgelopen jaren op verschillende manieren al vorm gekregen. Gezamenlijke studiedagen en uiteenlopende werkgroepen om mee te denken over onderwerpen als inrichting van het gebouw en uiteraard ook over het onderwijs en lesmethodes. Er zijn al twee geïntegreerde kleutergroepen, er waren gezamenlijke koningsspelen en mijlpalen in het bouwproces worden gezamenlijk gevierd. De eerste paal, het hoogste punt en de onthulling van Noorderkracht als nieuwe naam voor de school; alle collega’s en leerlingen van de scholen vierden het mee. Zelf dacht Gerda mee in de werkgroep rond de naamgeving van de nieuwe school en zit ze nu in de werkgroep die zicht bezighoudt met de ontwikkeling van huisstijl en logo voor Noorderkracht. Gerda: ‘Leuk om daarbij betrokken te zijn, het wordt allemaal steeds tastbaarder. Begin juni bezocht ik de bouwplaats tijdens de Dag van de Bouw om vast een kijkje te nemen op mijn nieuwe werkplek. Ik kwam ook collega’s, ouders en leerlingen tegen, allemaal net zo nieuwsgierig als ik! Van buiten lijkt het groot, maar binnen is het zo mooi en met z’n ronde vormen oogt het heel knus en overzichtelijk. Dat vind ik nu al, en dan is het nog niet eens afgewerkt en ingericht. Dat belooft heel wat!’

Leren van elkaar in een positieve mindset 
In het oude gebouw van De Saffier kijken collega’s uit naar de verhuizing. Gerda: ‘Natuurlijk zijn er af en toe onzekerheden en is verhuizen spannend maar de nieuwe plek biedt zo veel mogelijkheden voor samenwerking en het delen van kennis. Er zijn prachtige binnen- en buitenruimtes, het is een vooruitgang qua omgeving en onderwijs. Met al die expertise onder één dak kunnen we heel veel van elkaar leren. Dat is echt een kracht! Als er zoveel talent gebundeld wordt, dan kan daar alleen maar wat goeds uitkomen!’

Tekst: Vera Duiker, foto’s: eigen collectie Gerda de Jong

Terug naar nieuws