Op het Diamant College in Groningen werkt de 26-jarige Jarno Bouwhuis. Jarno begon bij RENN4 als stagiair. En hoewel zijn studie nog niet helemaal af is, heeft hij dit jaar zijn eigen klas! Teamleden zagen tijdens zijn stage dat Jarno een ruwe diamant was, die we niet mochten laten lopen. En ook Jarno zelf wilde graag blijven. Lees verder om te weten te komen wat Jarno zo aantrekt in werken bij RENN4.

Leerkracht in plaats van bakker
Jarno is opgegroeid in Harlingen. Zijn ouders hebben daar een bakkerij en hadden graag gezien dat hij op termijn de bakkerij zou overnemen, maar Jarno had andere plannen. Jarno: “Ik heb vroeger altijd gevoetbald en werd op enig moment ook jeugdtrainer. Daar is mijn ambitie om kennis over te dragen ontstaan.
In eerste instantie dacht ik aan geschiedenisdocent. Ik heb altijd een fascinatie gehad voor geschiedenis en het leek mij een uitdaging om die kennis op een hippe en bijtijdse manier over te brengen aan middelbare scholieren. Het imago van geschiedenis is vaak stoffig, maar je kunt heel veel leren van onze geschiedenis.”
De keuze voor Pabo
Jarno ging naar een open dag van de opleiding geschiedenis en raakte daar in gesprek met een student. Jarno: “Ik hoorde daar dat de kans op een baan met de opleiding geschiedenis niet bijster groot was. Ik kreeg toen de suggestie om eens bij de PABO te gaan kijken. Dat heb ik gedaan en vervolgens ben ik inderdaad gestart met de PABO aan de Hanzehogeschool in Groningen.
Interesse in gedrag
Tijdens zijn stages in de onder-, midden- en bovenbouw van het basisonderwijs ontdekte Jarno dat zijn interesse lag bij de oudere leerlingen. Jarno: “Binnen de opleiding heb je vrije keuzeruimte waarvan het de bedoeling is om die te besteden aan een andere setting dan op de basisschool. Ik heb gezocht naar iets wat ik leuk vind en waar ik uitdaging in zag. Dat werd het speciaal voortgezet onderwijs bij Portalis. Ik was nieuwsgierig naar wat mensen drijft om bepaald gedrag te vertonen.”
Eerste ervaringen voor de klas
Tijdens een tussenjaar raakte Jarno in gesprek met iemand over RENN4. Jarno: “Onderwijs met leerlingen die net iets extra’s nodig hebben, spreekt me erg aan. Ik heb een mail gestuurd naar het Diamant College en mocht na een gesprek en een meeloopochtend in februari 2021 beginnen met mijn stage. Er was direct een goede klik tussen mijn stagebegeleider en mij en al vrij snel liet ze de klas voor korte periodes aan mij over. Tijdens een verlof van 10 dagen van mijn stagebegeleider heb ik de klas zelfs helemaal alleen gedraaid. Dat was aan de ene kant best spannend, maar ik kon vertrouwen op wat ik wist en kon. Het pakte goed uit!”
Van stage naar baan
Jarno kreeg een hele mooie beoordeling voor zijn stage. Jarno: “Tijdens een oriënterend gesprek met de teamleider, kwam ter sprake dat er misschien mogelijkheden zouden zijn als er plek vrij was in de formatie. Toen dat inderdaad het geval bleek, heb ik die kans met beide handen aangegrepen. Waar medestudenten soms parttime beginnen of als onderwijsassistent starten, kreeg ik direct een volledige baan met bijbehorend salaris. Dat voelt voor mij ook als blijk van waardering. Mijn ouders zijn, ondanks dat ik geen bakker ben geworden, super trots!”

Waarom Renn4?
Jarno is mentor van een eerstejaars kaderberoepsklas. Jarno: “Bij ons op school geef je als mentor vrijwel alle vakken, zodat de leerlingen niet steeds van lokaal en docent hoeven te wisselen. Dat geeft hen de broodnodige structuur. Alleen voor praktijkvakken gaan ze uit de klas. Ik hou enorm van die variatie. Geen dag is gelijk en dat heb ik het liefst. Ook mijn interesse in gedrag is in deze baan heel relevant. Elke dag is het een kleine puzzel en probeer je de leerlingen een stapje verder te helpen. Natuurlijk is mijn bijdrage gering, maar elke leerling die op weg wordt geholpen om zijn of haar weg in de maatschappij te vinden, is er wel weer één! Als je de achtergronden van onze leerlingen ziet, is het helemaal niet vanzelfsprekend dat ze de juiste keuzes maken. We mogen best iets voorzichtiger zijn met het plakken van een etiket.”
En de studie?
Jarno heeft in eerste instantie een jaarcontract gekregen, maar moet de PABO nog wel afmaken. Jarno: “Ik ben heel blij met de kans die ik heb gekregen, maar de PABO moet ook afgerond worden. Dat is best een uitdaging als je 5 dagen per week werkt. De eerste helft van het schooljaar heb ik de focus gelegd op mijn klas. In de tweede helft ga ik proberen de studie af te ronden. Het zou mooi zijn als het voor de zomervakantie af is. Daar ga ik mijn best voor doen.”
Tips voor de PABO(studenten)
Dat Jarno enthousiast is over zijn werk bij RENN4 is wel duidelijk. Jarno: “Ik vind dat er op de PABO meer aandacht zou mogen zijn voor speciaal onderwijs. Bij mij werd het speciaal onderwijs gepresenteerd alsof dat alleen voor de uitblinkers zou zijn en heel uitdagende stages zou opleveren. Terwijl als het bij je past, je er juist helemaal tot je recht kunt komen. Ik heb me hier vanaf het begin een volwaardige collega gevoeld. Ik kwam in een warm bad terecht, ben heel goed geholpen door de collega’s en iedereen stond voor mij klaar.”
Elke dag plezier
Jarno heeft een stijl van lesgeven waarbij humor wordt gecombineerd met serieus zijn. Jarno: “Doordat ik vrij jong ben, kan ik op een bepaald level met de leerlingen omgaan. Tegelijkertijd laat ik duidelijk merken dat met mij niet te sollen valt. Vooral consequent blijven is dan belangrijk. Voor mij resulteert dat erin dat ik elke dag met plezier naar m’n werk ga.”